♡ Sarapsvardag ♡

Så lyckas du med dina sociala medier

Jag brukar få meddelanden från er flera gånger per vecka där ni frågar mig hur jag går tillväga för att få så härliga och roliga samarbeten.
Det är super kul att ni skriver och frågar just mig och att ni vågar skriva! ❤️

Det enklaste svaret på den frågan är att skriva till företaget du är intresserad av att samarbeta med och fråga om dom skulle kunna tänka sig ett samarbete, det är det enkla och raka svaret.
Men det krävs lite mer än så och det finns en del tips som gör att chanserna för ett ”ja” istället för ett ”nej” ökar.

När du hittat ett företag du är intresserad av att samarbete med så behöver du skicka iväg ett meddelande eller mejl till dom. Jag brukar inleda mejlet med en presentation av mig och mina kanaler, berätta att jag är intresserad av att samarbeta med dom och varför dom ska jobba med just mig.

För en del företag så spelar följare antalet stor roll. Men fler följare innebär inte alltid bättre samarbeten även om en del företag enbart går på detta.
Jag har ett tydligt exempel som jag brukar ta upp om det finns företag som tycker jag har för få följare. Ett samarbete jag gjort så sålde jag mer produkter via min länk än en annan influenser som då hade tre gånger mer följare än jag. Engagemanget från dina följare spelar stor roll och detta kan vara ett bra argument.

I takt med att du fotograferar så kommer även dina kunskaper och visionen om bilden att bli bättre och bättre. När jag ser tillbaka på mina bilder för bara två, tre år sedan förstår jag inte hur jag kunde posta dom, haha. Det hade jag inte gjort idag, men det visar på att jag har utvecklat mina kunskaper och har fått en bättre vision innan hur jag vill att bilden ska se ut. Bra och professionella bilder är någonting som företagen letar efter.

Samarbeta inte med vilka företag som helst. Mycket vill ha mer känner nog många igen men försök att inte tacka ja till alla samarbetsförfrågningar eller förslag du får. Även om man gärna vill göra detta i början så måste man tänka på sitt värde och vad företaget kan tjäna på dig.
Tacka inte ”ja” till ett armband för 100 kr som företaget kan tjäna 10 gånger mer på. Kräv betalning! Ingen får annonsera gratis i tidningarna eller på tv.

För att summera det hela – Skriv till företaget du är intresserad att jobba med, presentera dig och kräv en motpresentation.
För att få ett ”ja” kan det krävas tio ”nej” och man får inte det största samarbetet på en gång, det tar tid att bygga upp.
Jämför dig inte med andra, även om det är svårt, men dom allra flesta som du jämför dig med har gjort detta i flera år och du måste också göra din resa för att nå dit dom du jämför dig med är idag. Har dom som förebilder men jämför dig inte.

Kämpa, kämpa, kämpa för att nå dit du vill! Många inser nog inte hur mycket arbete det krävs för att hela tiden hitta ny content och inspiration. Det gäller att inte ge upp trots motgångar.
Ett exempel på detta är att företag som inte var intresserade att jobba med mig för några år sedan hör nu av sig till mig och vill jobba med mig.

Så tro på dig själv, jobba hårt och ge inte upp så kommer du nå dit du vill!

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
stats